Nourishing Our Ancestors and Descendants

Lord BUDDHA, in the Avatamsaka Sutra you have taught that the one contains the all and that the present contains not only the past but also the future. When I look deeply into the present, I can touch the future. I can be in touch with all my descendants because the future generations are already in me. I am aware that when I look after myself well in the present, I am looking after my descents. When I have true love and compassion for myself, I have love and compassion for them. Whatever I offer myself, I offer them. One thing I can offer myself many times a day is the mindful steps which I make with solidity, peace, and freedom. Every step like that nourishes me, my ancestors in me, and all the generations of descendants which are present in me waiting to manifest.
Another gift I can offer is every mindful breath, which brings about peace and freedom. This gift brings joy and life to me, my ancestors, and my descendants in this present moment. When I practice sitting meditation, I nourish my ancestors and descendants spiritually. My deep desire is to devote every moment of my practice to nourishing my ancestors and descendants. I am aware that every step, every breath, every smile, every look made in mindfulness is an act of true love. I do not want to nourish myself with toxic foods, whether they are edible food, the food of sense impression, the food of intention, or the food of consciousness. I vow that I shall not consume any products that are toxic, whether food, drink, books, magazines, films, music, or conversations. I do not want to nourish my ancestors and descendants with products that contain the toxins of craving, hatred, violence, and despair. I only want to nourish and offer to my ancestors and descendants wholesome foods that nourish, purify, and transform. I know that the practice of mindful consumption is the most effective way to protect myself, my ancestors, and my descendants. Consuming mindfully I express my deepest respect and love for myself, my ancestors, and all my descendants.
The only thing that I wish to transmit to my descendants, within me and outside of me, is the fruit of my daily practices – the energies of understanding and love. The only words and actions that I want to transmit to others are those that come from right view, right thinking, and right speech. I vow to live the present moment in such a wat that I guarantee a bright future for my descendants, I know that if my descendants are alive in me right now then I also will be alive in my descendants in the future.
Touching the Earth
Lord Buddha, I touch the earth before you who are fully enlightened, before the Bodhisattva of Great Understanding, Manjushri, and the Bodhisattva of Great Action, Samantabhadra. [Bell]

Nuôi Dưỡng Tổ Tiên và Con Cháu

Khải Bạch
Bạch đức Thế Tôn, trong kinh Hoa Nghiêm Ngài dạy cái một chứa được cái tất cả, và con thấy hiện tại không những chứa đựng quá khứ mà còn chứa đựng cả tương lai. Nhìn sâu vào hiện tại, con có thể thấy được tương lai và con có thể sống được và tiếp xúc được với tương lai trong giây phút hiện tại. Con thấy được thế hệ con cháu tương lai của con, và con đã có thể tiếp xúc với các thế hệ ấy trong con ngay trong giờ phút hiện tại. Con thấy giữ gìn cho con là giữ gìn cho họ, thương yêu con là thương yêu họ, hiến tặng cho con là hiến tặng cho họ...

Những bước chân bước đi trong chánh niệm, có vững chãi, có an lạc, có thảnh thơi, là những cái mà con có thể hiến tặng cho con nhiều lần trong ngày. Mỗi bước chân như thế có tác dụng nuôi dưỡng con, nuôi dưỡng tổ tiên trong con và cũng nuôi dưỡng các thế hệ con cháu đã có mặt trong con đang chờ đợi để biểu hiện. Mỗi hơi thở chánh niệm có an lạc và thảnh thơi ấy là một phẩm vật hiến tặng. Sự hiến tặng này đem niềm vui và sức sống cho con, cho tổ tiên con và cho con cháu con ngay trong giờ phút hiện tại. Con ăn cơm cũng là để nuôi dưỡng tổ tiên và con cháu; con ngồi thiền cũng là để nuôi dưỡng tổ tiên và con cháu, và con ao ước mỗi giây phút thực tập của con cũng đều là để nuôi dưỡng tổ tiên và con cháu con. Con thấy mỗi bước chân, mỗi hơi thở, mỗi nụ cười, mỗi cái nhìn... đều là một hành động của tình thương chân thực. Con không muốn nuôi dưỡng con bằng những thức ăn có độc tố, từ đoàn thực qua xúc thực, tư niệm thực và thức thực. Những gì con đưa vào thân tâm con phải có chất liệu lành mạnh, từ thức ăn vật chất đến thức ăn tinh thần. Con nguyện không
tiêu thụ các sản phẩm có độc tố, từ thức ăn thức uống cho đến sách báo, phim ảnh, ca khúc và đàm thoại. Con không muốn nuôi tổ tiên và con cháu con bằng những sản phẩm có những độc tố như thèm khát, hận thù, bạo động và tuyệt vọng. Con chỉ muốn nuôi dưỡng và hiến tặng cho tổ tiên và con cháu con những thực phẩm lành mạnh, có tác dụng nuôi dưỡng, thanh lọc và chuyển hóa. Con biết sự thực tập chánh niệm trong lúc tiêu thụ là phương thức bảo hộ hữu hiệu nhất cho con, cho tổ tiên và cho con cháu con, và con nhận diện rằng sự thực tập này là sự thực tập thương yêu đích thực. Con nguyện chỉ trao truyền cho con cháu con, trong con và ngoài con, những hoa trái của sự thực tập hàng ngày của con, những năng lượng của hiểu biết, của thương yêu, những ngôn từ và hành động phát xuất từ chánh kiến, chánh tư duy và chánh ngữ. Con nguyện sống giây phút hiện tại như thế nào để có thể bảo đảm được một tương lai trong sáng cho con cháu con, và con biết rằng nếu các con cháu con đang có mặt trong con trong giây phút hiện tại thì con cũng sẽ có mặt trong các con cháu con trong giây phút tương lai, và hai giây phút ấy cũng đang có mặt trong nhau.
Địa Xúc
Con xin lạy xuống trước bậc Tỉnh Thức Toàn Vẹn, đức Bồ Tát đại trí
Văn Thù và đức Bồ Tát đại hạnh Phổ Hiền (C)