Faith and Right Energy
I have great faith in you, in your teachings, and in the community of practice. Whenever I use your teachings and apply them in my daily life, I see how my afflictions are calmed and transformed. I see how the energy of mindfulness, concentration, and insight in me is always growing, helping me to overcome my difficulties and sorrow. My faith is built upon my living experience and not on something promised for the future. My faith is an energy based on clear understanding and not on superstition. When I practice and I experience peace, joy, and healing, my faith grows stronger, bringing me great happiness. You have taught that a mule or a camel forced to carry heavy burdens does not suffer as much as someone who, out of ignorance, does not know his direction in life. Not to have a direction in life is the greatest suffering. I do have faith in my path of practice; I do have a direction to go in. I do not need to live in confusion and fear, and this is the greatest happiness I could hope for. There are many people in the world who are suffering. They are destroying their own bodies and minds because they do not have faith and they do not have a path to go on.
Lord Buddha, I want my practice of mindfulness and my actions of body, speech, and mind to enable me every day to advance courageously on the path of transformation and healing for myself and for the world. I know that the energy of faith can help me to do this. I vow to practice Right Energy. I vow not to water the negative seeds of infatuation, violence, and hatred in me by being in touch with and consuming toxic items. I do not want to give the seeds of infatuation, hatred, and violence an opportunity to be watered, to develop and grow strong. I want to practice right attention and only give my attention to thoughts, energies, and sounds that can water the wholesome seeds in me. If by chance the negative seeds in me are watered and develop into mental formations, I shall do my best to find a way for those mental formations to return to the depths of my consciousness in the form of seeds. I know that if these mental formations arise frequently, they will quickly grow strong, while if they are allowed to lie still for a long time in the depths of my consciousness, they will grow weaker. You have taught us to practice right attention, to bring bright and beautiful mental formations back again into our conscious mind, and to allow them to replace the unwholesome mental formations.
By my study and recitation of the sutras, and by being close to noble practitioners, I shall help the bright and beautiful mental formations to arise frequently and I shall find ways to help these mental formations to remain if possible, in my mind consciousness. I know that if the positive mental formations of loving kindness, compassion, joy, and equanimity are developed and maintained, they will have an opportunity to grow. Their growth will give rise to transformation that will bring me and those around me much happiness. World-Honored Buddha, you have taught me how I can produce the five kinds of spiritual energy: faith, diligence, mindfulness, concentration, and insight. The energy of faith leads to the energy of diligence. When there is diligence, the energy of mindfulness, concentration, and insight will be produced and will increase the energy of faith. I touch the earth before the Lord Buddha and the holy Sangha as I make the vow that I shall practice every day to produce and strengthen these precious energies inside in me.
Touching the Earth
Homage to our root teacher, Buddha Shakyamuni. [Bell]
Homage to the teacher of Great Understanding, Shariputra. [Bell]
Homage to the teacher of Great Eloquence, Purna. [Bell]
Năng Lượng Của Niềm Tin
Khải Bạch
Bạch đức Thế Tôn, con có niềm tin lớn nơi Ngài, nơi giáo pháp của Ngài và nơi tăng đoàn của Ngài. Mỗi khi con đem giáo lý của đức Thế Tôn áp dụng vào đời sống, con thấy có sự lắng dịu và chuyển hóa. Con thấy năng lực của niệm, của định và của tuệ tăng tiến nơi con, giúp cho con vượt thoát bế tắc và sầu khổ. Do đó con biết rằng niềm tin của con được xây dựng trên kinh nghiệm sống của chính con chứ không phải trên một lời hứa hẹn. Con biết đức tin nơi con là một năng lượng sáng suốt chứ không phải một niềm mê tín. Càng học hỏi và thực tập theo giáo pháp của đức Thế Tôn, con thấy niềm tin ấy càng vững chãi hơn mỗi ngày. Năng lượng của niềm Tin đem đến cho con nhiều hạnh phúc. Đức Thế Tôn đã từng dạy làm thân con lừa hay con lạc đã phải chuyên chở nặng chưa hẳn đã là khổ; ngu si không biết hướng đi, đó mới thật là khổ. Con đã có niềm tin, đã có hướng đi, con không cần phải hoang mang lo sợ, đó là hạnh phúc lớn của con. Con thấy ngoài kia có rất nhiều người đang khổ đau, đang tàn phá thân tâm của họ, chỉ vì họ chưa có một niềm tin, một con đường.
Bạch đức Thế Tôn, có năng lượng của niềm Tin, con xin phát nguyện tu tập và hành động để mỗi ngày có thể đi tới một cách dũng mãnh trên con đường chuyển hóa và độ đời. Con nguyện thực tập chánh tinh tấn. Những hạt giống tiêu cực trong tâm thức con như hạt giống của đam mê, của bạo động, của hận thù, v.v... con nguyền không tưới tẩm chúng bằng cách tiếp xúc và tiêu thụ những gì có công năng tưới tẩm. Con không muốn để cho những hạt giống đam mê, hận thù và
bạo động ấy có cơ hội được tưới tẩm, phát hiện và lớn mạnh thêm. Con xin tu tập phép như lý tác ý, chỉ lưu ý tới những ý tưởng, hình ảnh và âm thanh có thể tưới tẩm những hạt giống trong lành nơi con mà thôi. Nếu lỡ những hạt giống tiêu cực được tưới tẩm và phát hiện thành tâm hành, con sẽ tìm đủ cách để những tâm hành ấy trở về dưới chiều sâu tâm thức dưới hình thức hạt giống của chúng. Con biết là nếu chúng được thường xuyên phát hiện thì chúng sẽ lớn lên rất
mau chóng, còn nếu chúng được nằm yên lâu ngày dưới đáy sâu tâm thức thì chúng sẽ yếu dần đi. Nghe lời đức Thế Tôn con sẽ thực tập như lý tác ý để đưa những tâm hành trong sáng đẹp đẽ trở về và để cho những tâm hành bất thiện được thay thế.
Bằng sự học hỏi, trì tụng, bằng cách thân cận các bậc thiện tri thức, con giúp cho những tâm hành trong sáng và đẹp đẽ trong con được phát hiện thường xuyên, và con sẽ tìm mọi cách để cho những tâm hành này ở lại lâu dài trong tâm ý, bởi vì con biết nếu những tâm hành tích cực như từ, bi, hỷ, xả được phát hiện và duy trì, chúng sẽ có cơ hội lớn lên và thực hiện được nhiều chuyển hóa, đem tới cho con và cho những người xung quanh rất nhiều hạnh phúc. Bạch đức Thế Tôn, Ngài đã dạy chúng con cách thức chế tác ra năm nguồn năng lượng là tín, tấn, niệm, định và tuệ. Năng lượng của niềm tin đưa tới năng lượng của sự tinh chuyên, và theo đó các năng lượng niệm, định và tuệ sẽ được chế tác và làm lớn thêm niềm tin. Con xin lạy xuống trước đức Thế Tôn và các vị thánh tăng để phát nguyện mỗi ngày sẽ thực tập để chế tác và làm hùng hậu thêm những nguồn năng lượng quý giá ấy.
Địa Xúc
Nam mô đức Bổn Sư Bụt Thích Ca Mâu Ni (C)
Nam mô Tôn Giả Đại Trí Xá Lợi Phất (C)
Nam mô Tôn Giả Đại Biện Tài Phú Lâu Na (C)