The River of Life
LORD BUDDHA, I am aware that in me there is a river of live that contains my ancestors and my descendants. All generations of my spiritual and blood ancestors are present in me. I am their continuation. I do not have a separate self. I am practicing to let go of everything that I think is myself or belongs to me, so that I can become one with this river of life. This river of life is flowing in me. My spiritual ancestors are the Buddha, the bodhisattvas, the holy community of practice and ancestral teachers throughout all generations. That river includes my spiritual teachers of this lifetime, whether they are still on the Earth or whether they have passed away. They are present in me. They have transmitted to me seeds of peace, understanding, love, and happiness. Thanks to them I have the resource of peace, joy, insight, and compassion within me, even if it is still small. In the rivers of my spiritual ancestors, there are those whose practice of the precepts, understanding, and compassion is fully realized. There are also those whose practice of precepts, understanding, and compassion has had shortcomings. I bow my head and accept all my spiritual ancestors, realized and not realized, because in myself there are weakness and shortcomings as far as the practice of precepts, understanding, and compassion is concerned. I open my heart and accept all my spiritual descendants, those whose practice of precepts and understanding is worthy of praise as well as those who are difficult for me and have ups and downs on their path of practice.
I accept all my ancestors on my mother’s and father’s sides of the family with all their virtues, meritorious actions, and shortcomings. I also open my heart and accept all my blood descendants with their virtues, their talents, and their shortcomings. My spiritual and blood descendants and my spiritual and blood ancestors are all present in me. I am they and they are me. I do not have a separate self. We are all present in a wonderful stream of life that is constantly flowing and changing in a marvelous way.
Touching the Earth
Lord Buddha, I touch the earth three times to let go of the idea that I am a self-separate from my ancestors and my descendants, and to release all the irritation and anger that I still hold towards them. [Bell]
Dòng Tâm Linh và Huyết Thống
Khải Bạch
Bạch đức Thế Tôn, con ý thức trong con về sự có mặt của dòng sinh mạng của tổ tiên và của con cháu. Các thế hệ tổ tiên tâm linh và huyết thống của con đang có mặt trong con, con là sự tiếp nói của liệt vị. Con không có một cái ta riêng biệt. Con đang thực tập buông bỏ tất cả những gì con nghĩ là con, là của con, để con có thể hòa nhập vào dòng sinh mạng ấy. Dòng sinh mạng ấy đang luân lưu trong con, con là dòng sinh mạng ấy mà không phải là một cái ta riêng lẻ. Con có tổ tiên tâm linh của con là Bụt, các vị bồ tát, các vị thánh tăng và các vị tổ sư qua các thời đại, trong đó có các bậc sư trưởng của con đã qua đời hay còn tại thế. Các vị đang có mặt trong con, các vị đã truyền trao cho con những hạt giống bình an, trí tuệ, tình thương và hạnh phúc. Nhờ liệt vị mà con có được một ít vốn liếng của an lạc, tuệ giác và từ bi. Trong dòng tổ tiên tâm linh của con, có những vị mà giới hạnh, trí tuệ và từ bi viên mãn, nhưng cũng có những vị mà giới hạnh, trí tuệ và từ bi còn khiếm khuyết. Tuy nhiên con cúi đầu nhận chịu tất cả là tổ tiên tâm linh của con, vì chính trong con cũng có những yếu đuối, những khiếm khuyết về giới hạnh, trí tuệ và từ bi. Và cũng vì con biết trong con còn có những yếu đuối và khiếm khuyết ấy cho nên con mở lòng chấp nhận tất cả con cháu của con, trong đó có những người mà giới hạnh, trí tuệ và từ bi đáng cho con kính ngưỡng nhưng cũng có những người còn đang chật vật, khó khăn và trồi sụp không ngừng trên con đường tu đạo. Điều này cũng đúng về phương diện huyết thống.
Con chấp nhận tất cả các vị tổ tiên huyết thống của con về cả hai phía nội ngoại với tất cả những đức độ, công hạnh và khiếm khuyết của các vị, cũng như con mở lòng chấp nhận tất cả các con cháu của con với những đức độ tài năng và khiếm khuyết của từng người. Tổ tiên tâm linh và tổ tiên huyết thống của con, cũng như con cháu tâm linh và huyết thống của con, đều đang có mặt trong con. Con là họ, họ là con, con không có một cái ta riêng biệt; tất cả đều có mặt trong một dòng sinh mệnh đang diễn biến mầu nhiệm.
Địa Xúc
Bạch đức Thế Tôn, cho con lạy xuống ba lạy để buông bỏ ý niệm rằng con là một thực tại biệt lập với tổ tiên, dòng họ và con cháu và cũng để buông bỏ những đau buồn phiền giận còn sót lại trong con (C)